Regulamin udziału w projekcie Śląskie. Obserwatorium edukacji

Regulamin udziału w projekcie
Śląskie. Obserwatorium edukacji
realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021 - 2027, Priorytet FESL.06
Fundusze Europejskie dla edukacji, Działanie FESL.06.04 Strategiczne projekty dla obszaru edukacji,
Typ 3: Inicjatywy na rzecz badania potrzeb edukacyjnych
w województwie śląskim

§ 1

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

  1. kandydacie/tce - należy przez to rozumieć osobę ubiegającą się o zakwalifikowanie do udziału w projekcie, na podstawie zasad określonych w niniejszym Regulaminie,
  2. Liderze projektu - należy przez to rozumieć Województwo Śląskie,
  3. projekcie - należy przez to rozumieć projekt "Śląskie. Obserwatorium edukacji" realizowany w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027, Priorytetu FESL.06 Fundusze Europejskie dla edukacji, Działanie FESL.06.04 Strategiczne projekty dla obszaru edukacji, Typ 3: Inicjatywy na rzecz badania potrzeb edukacyjnych w województwie śląskim,
  4. Realizatorze projektu - należy przez to rozumieć Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny "Metis" w Katowicach (ROM-E "Metis"),
  5. specjaliście ds. szkoleń - należy przez to rozumieć osobę wykonującą zadania związane z koordynacją realizacji szkoleń z ramienia ROM-E "Metis",
  6. osobie uczestniczącej w projekcie (uczestniku/uczestniczce projektu) - należy przez to rozumieć kandydata/tkę, który/a po spełnieniu wszystkich wymogów określonych w niniejszym Regulaminie został/a zakwalifikowany/a do udziału w projekcie,
  7. wsparciu - należy przez to rozumieć szkolenia skierowane do uczestników/czek w ramach projektu,
  8. godzinie dydaktycznej - należy rozumieć 45 minut zegarowych.

§ 2
Przedmiot Regulaminu i informacje o projekcie

  1. Niniejszy regulamin określa warunki rekrutacji i zasady uczestnictwa w projekcie "Śląskie. Obserwatorium edukacji".
  2. Realizatorem projektu "Śląskie. Obserwatorium Edukacji" jest Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny "Metis" w Katowicach - jednostka oświatowa Samorządu Województwa Śląskiego akredytowana przez Śląskiego Kuratora Oświaty..
  3. Biuro Realizatora projektu znajduje się w siedzibie ROM-E "Metis" przy ul. Drozdów 21, 40-530 Katowice.
  4. Celem projektu jest stworzenie i funkcjonowanie obserwatorium edukacyjnego, które będzie wspierać Samorząd Wojewódzki w identyfikacji wyzwań oraz podejmowaniu działań na rzecz usprawnienia i podniesienia poziomu edukacji w regionie, w tym lepszego adresowania interwencji w regionalnych programach operacyjnych.
  5. Projekt będzie realizowany do 30.06.2026 r. w następującym zakresie:
    1. Zadanie 1. Działalność Śląskiej Rady Edukacji (ŚRE) - organu doradczego o charakterze zespołu eksperckiego, reprezentującego wszystkie stopnie edukacji w regionie,
    2. Zadanie 2. Badania i analizy w obszarze edukacji - monitoring obecnego stanu edukacji w regionie oraz określenie jego potrzeb i kierunków rozwoju,
    3. Zadanie 3. Wsparcie kadr edukacji w regionie - szkolenia dla kadry oświatowej oraz opracowanie i udostępnienie materiałów edukacyjnych.
  6. ROM-E "Metis" jest odpowiedzialny za realizację Zadania 3. Wsparcie kadr edukacji w regionie.
  7. Adresy stron internetowych, na której projekt będzie promowany: www.slaskie.pl i www.metis.pl.
  8. Miejsce i zasięg realizacji projektu: województwo śląskie.

§ 3
Zakres wsparcia kadr edukacji w regionie

  1. Wsparcie, którym objęci będą uczestnicy projektu, jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszu Europejskiego dla Śląskiego 2021-2027, budżetu państwa i budżetu Województwa Śląskiego.

  2. Wsparcie kadr edukacji w regionie będzie realizowane w dwóch obszarach tematycznych:

    1. Obszar I: realizacja edukacji włączającej,

    2. Obszar II: nowoczesne metody nauczania ze szczególnym wskazaniem na wykorzystanie narzędzi opartych o sztuczną inteligencję.

  3. Wsparcie kadr edukacji w regionie będzie miało formę:

    1. szkoleń dla 300 osób kadry zarządzającej oraz przedstawicieli organów prowadzących publiczne i niepubliczne szkoły, placówki oświatowe i poradnie psychologiczno-pedagogiczne z terenu województwa śląskiego w wymiarze 10 godzin dydaktycznych,

    2. szkoleń dla 400 osób kadry pedagogicznej publicznych i niepublicznych szkół, placówek oświatowych i poradni psychologiczno-pedagogicznych z terenu województwa śląskiego w wymiarze 47 godzin dydaktycznych (w tym 12 godzin dydaktycznych online),

    3. materiałów edukacyjnych w formie cyfrowej w postaci 2 e-poradników i 10 filmów wideo.

  4. Szkolenia stacjonarne zostaną przeprowadzone na terenie 4 subregionów województwa śląskiego w miastach: Bielsko-Biała, Częstochowa, Katowice, Rybnik.

  5. W trakcie szkoleń stacjonarnych osoby uczestniczące w projekcie będą miały zapewniony poczęstunek.
  6. Szkolenia online odbędą się na platformie ClickMeeting.
  7. Realizowane formy wsparcia są bezpłatne dla osób uczestniczących w projekcie.
  8. Realizator projektu nie ponosi kosztów dojazdu uczestników/uczestniczek do miejsca szkolenia.
  9. Wykaz szkoleń dla kadry zarządzającej oraz przedstawicieli organów prowadzących publiczne i niepubliczne szkoły, placówki oświatowe i poradnie psychologiczno-pedagogiczne:
    1. Obszar I: szkolenie pn. "Edukacja włączająca - praktyczne rozwiązania w przedszkolach, szkołach i placówkach";
    2. Obszar II: szkolenie "Nowoczesne metody nauczania ze szczególnym wskazaniem na wykorzystanie narzędzi opartych o sztuczną inteligencję".
  10. Wykaz szkoleń dla kadry pedagogicznej publicznych i niepublicznych szkół, placówek oświatowych i poradni psychologiczno-pedagogicznych z terenu województwa śląskiego w I Obszarze tematycznym:
    1. Moduł 1 (stacjonarnie) - zmiana postaw nauczycieli wobec edukacji włączającej w szkole.
      1. Przeciwdziałanie dyskryminacji w szkole.
      2. Tworzenie przyjaznego i motywującego środowiska uczenia się.
    2. Moduł 2 (stacjonarnie) - projektowanie wspierających procesów edukacyjnych w różnorodnej klasie.
      1. Strategie edukacyjne uwzględniające zróżnicowane potrzeby uczniów.
      2. Dobrostan społeczny i emocjonalny uczniów.
  11. Wykaz szkoleń dla kadry pedagogicznej publicznych i niepublicznych szkół, placówek oświatowych i poradni psychologiczno-pedagogicznych z terenu województwa śląskiego w II Obszarze tematycznym:
    1. Moduł 1 (online) - rozwój kompetencji cyfrowych ze szczególnym wskazaniem na wykorzystanie narzędzi opartych o sztuczną inteligencję (AI) w szkole.
      1. Wykorzystanie narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w edukacji.
      2. Kształtowanie krytycznego myślenia i odporności na dezinformację.
    2. Moduł 2 (online) - profilaktyka wiktymizacji dzieci i młodzieży.
      1. Profilaktyka wiktymizacji dzieci i młodzieży.
      2. Bezpieczeństwo i higiena cyfrowa.
    3. Moduł 3 (stacjonarnie) - nowoczesne metody nauczania.
      1. Nauczanie przyjazne mózgowi.
      2. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju.
      3. Praca metodą projektu (STEAM, design thinking, flipped classroom) i eksperymentu.
  12. Szczegółowy zakres tematyczny w Obszarze I obejmuje następujące zagadnienia:
    1. Strategie edukacyjne uwzględniające zróżnicowane potrzeby uczniów:
      1. Metody pracy z klasą zróżnicowaną.
      2. Przykłady dobrej praktyki w zakresie inkluzji w przedszkolu, szkole, placówce edukacyjnej.
      3. Zastosowanie technologii cyfrowych i narzędzi sztucznej inteligencji (AI) w edukacji włączającej.
    2. Tworzenie przyjaznego i motywującego środowiska uczenia się:
      1. Tworzenie inkluzyjnego środowiska w klasie.
      2. Dobrostan nauczyciela, czyli jak zadbać o siebie, żeby skutecznie pomagać innym.
    3. Dobrostan społeczny i emocjonalny uczniów:
      1. Tożsamość w tożsamości - mity i fakty rozwoju psychoseksualnego.
      2. Wspieranie dzieci sensytywnych w tym szczególnie wysoko wrażliwych.
      3. Elementy profilaktyki pozytywnej jako fundament zapewniający dobrostan uczniów.
    4. Przeciwdziałanie dyskryminacji w szkole:
      1. Kształtowanie postaw antydyskryminacyjnych jako warunek działań inkluzyjnych w szkole.
      2. Jak uczyć tolerancji, akceptacji, współdziałania.
    5. Inkluzja w praktyce:
      1. Zasady projektowania uniwersalnego w edukacji.
      2. Funkcjonowanie Specjalistycznych Centrów Wspierania Edukacji Włączającej - przykłady dobrej praktyki, formy wsparcia.
  13. Szczegółowy zakres tematyczny w Obszarze II obejmuje następujące zagadnienia:
    1. Podstawy nowoczesnej edukacji:
      1. Nauczanie przyjazne mózgowi - podstawy neurodydaktyki.
      2. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju.
      3. Rozwijanie kompetencji 4K (kreatywność, krytyczne myślenie, współpraca, komunikacja).
      4. Rola nauczyciela w XXI wieku.
    2. Innowacyjne metody nauczania:
      1. Praca metodą projektu - STEAM i design thinking.
      2. Odwrócona klasa (flipped classroom) w praktyce.
      3. Praktyczne przykłady nauczania przez eksperyment i doświadczenie.
      4. Edukacja poza murami szkoły.
    3. Kształtowanie kompetencji cyfrowego obywatelstwa:
      1. Rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i młodzieży.
      2. Kształtowanie nawyków cyfrowej higieny.
      3. Bezpieczne i etyczne wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji (AI) w edukacji.
      4. Praktyczne przykłady wykorzystania technologii cyfrowych, w tym szczególnie AI, w edukacji.
    4. Profilaktyka wiktymizacji dzieci i młodzieży:
      1. Ochrona dzieci i młodzieży przed krzywdzeniem.
      2. Cyberbezpieczeństwo uczniów i nauczycieli.
      3. Wspieranie odporności na dezinformację.
  14. Każda osoba uczestnicząca w projekcie otrzyma potwierdzenie nabycia umiejętności w postaci zaświadczenia z imieniem, nazwiskiem, datą i miejscem urodzenia oraz informacjami o tematyce i liczbie godzin szkoleń, w których wzięła udział.

§ 4
Kryteria naboru osób uczestniczących w szkoleniach

  1. W szkoleniu mogą wziąć udział osoby pracujące w szkole lub placówce systemu oświaty (kadra pedagogiczna, kadra zarządzająca) lub w administracji samorządowej (z wyłączeniem szkół i placówek systemu oświaty).

  2. Realizator przewiduje 300 miejsc na szkoleniach dla przedstawicieli kadry zarządzającej i administracji samorządowej (odpowiednio 250 i 50) oraz 400 miejsc na szkoleniach dla kadry pedagogicznej.

  3. Kandydaci będą kwalifikowani do udziału w szkoleniu na podstawie poniższych kryteriów:

    1. Kadra zarządzająca:

      1. zatrudnienie na stanowisku dyrektora lub wicedyrektora szkoły lub placówki oświatowej na terenie województwa śląskiego,
      2. przesłanie kompletu dokumentów rekrutacyjnych, o których mowa § 5.
    2. Administracja samorządowa:

      1. zatrudnienie na stanowisku naczelnika wydziału edukacji (lub innej osoby odpowiedzialnej za edukację) w organie prowadzącym szkołę lub placówkę oświatową na terenie województwa śląskiego,
      2. przesłanie kompletu dokumentów rekrutacyjnych, o których mowa § 5.
    3. Kadra pedagogiczna:

      1. zatrudnienie na stanowisku nauczyciela lub nauczyciela specjalisty w szkole lub placówce oświatowej na terenie województwa śląskiego,
      2. przesłanie kompletu dokumentów rekrutacyjnych, o których mowa § 5.
  4. Kwalifikowalność uczestników/uczestniczek szkolenia będzie weryfikowana na podstawie dokumentów zgłoszeniowych, o których mowa w § 5.

  5. W przypadku spełnienia kryteriów wskazanych w ust. 4 o zakwalifikowaniu do uczestnictwa w szkoleniu decyduje kolejność zgłoszeń, z uwzględnieniem warunku określonego w ust. 2 .

  6. Osoby zgłoszone i spełniające kryteria udziału w szkoleniu w większej liczbie, niż zostało to wskazane w ust. 2 zostaną umieszczeni na liście rezerwowej.

  7. Zasady uczestnictwa w szkoleniu kandydatów z listy rezerwowej określa § 5 ust. 13 i 14.

§ 5
Zasady rekrutacji

  1. Rekrutacja uczestników/uczestniczek do projektu rozpocznie się w październiku 2024 r., a zakończy we wrześniu 2025 r. i będzie przebiegać dwuetapowo.
    1. pierwszy etap rekrutacji: na stronie internetowej www.metis.pl w zakładce dotyczącej projektu zostanie udostępniona karta zgłoszeniowa zawierająca takie dane jak imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, numer telefonu komórkowego, adres e-mail, kwalifikacje pedagogiczne, miejsce pracy, zajmowane stanowisko;
    2. drugi etap rekrutacji: osoby, które zostaną zakwalifikowane do projektu w dniu objęcia wsparciem (tzn. w dniu szkolenia) otrzymają do wypełnienia kartę udziału w projekcie "Śląskie. Obserwatorium edukacji" w wersji papierowej, zawierającą dane takie jak imię, nazwisko, obywatelstwo, PESEL/inny identyfikator, płeć, wiek w chwili przystąpienia do projektu, wykształcenie, kraj, województwo, powiat, gmina, miejscowość, kod pocztowy, telefon kontaktowy, adres e-mail, osoba obcego pochodzenia, osoba państwa trzeciego, osoba należąca do mniejszości narodowej lub etnicznej (w tym społeczności marginalizowanej), osoba bezdomna lub dotknięta wykluczeniem z dostępu do mieszkań, osoba z niepełnosprawnościami.
  2. Karta udziału w projekcie, o której mowa w ust. 1 pkt.2 stanowi załącznik nr 3 do niniejszego regulaminu i wymaga pisemnego uwierzytelnienia.
  3. Dane wskazane w ust. 1 pkt. 1 i 2 są niezbędne do wprowadzenia do Systemu Monitorowania EFS oraz wydania zaświadczenia.
  4. Do udziału w projekcie zostaną zakwalifikowane wyłącznie osoby, które podadzą komplet danych wskazanych w ust. 1 pkt. 1 i 2.
  5. Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych uczestników/uczestniczek projektu zawierają załączniki do niniejszego regulaminu:
    1. Załącznik nr 1 w zakresie danych określonych w ust. 1 pkt 1,
    2. Załącznik nr 3 w zakresie danych określonych w ust. 1 pkt 2.
  6. Dokumenty rekrutacyjne nie podlegają zwrotowi i są przechowywane przez okres wymagany w decyzji o dofinansowanie dla prawidłowego rozliczenia projektu.

  7. Dopuszcza się możliwość poprawy lub uzupełnienia złożonych dokumentów w trakcie trwania drugiego etapu rekrutacji.

  8. Nieuzupełnienie na wniosek biura projektu braków w dokumentacji skutkować będzie odrzuceniem kandydata/kandydatki i skreśleniem z listy osób zakwalifikowanych do projektu.

  9. Rekrutacja uczestników do projektu jest realizowana z uwzględnieniem zasady równości szans i niedyskryminacji w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasadą równości szans kobiet i mężczyzn.

  10. W celu realizacji założeń zasady równości szans i niedyskryminacji, Realizator zapewni pełną dostępność dla osób z niepełnosprawnościami (bez względu na rodzaj i stopień niepełnosprawności) w zakresie oferowanego wsparcia.

  11. Każdy potencjalny uczestnik/uczestniczka będzie oceniany/na według identycznych kryteriów.

  12. O zakwalifikowaniu się do projektu kandydat/ka zostanie poinformowany/a za pomocą poczty elektronicznej na adres e-mail podany w karcie zgłoszeniowej w pierwszym etapie rekrutacji.

  13. Osoby z list rezerwowych będą kwalifikowane w przypadku rezygnacji osób z list podstawowych.

  14. Kandydaci z listy rezerwowej zostaną zakwalifikowani do Projektu według kolejności zgłoszeń.

§ 6
Zasady monitoringu osób uczestniczących w projekcie

  1. Osoby uczestniczące w projekcie są zobowiązane do udziału w zajęciach, przez co najmniej 90% czasu trwania szkolenia.
  2. Obecność na szkoleniu stacjonarnym będzie potwierdzana poprzez złożenie podpisu na liście obecności w dniu szkolenia.
  3. Obecność na szkoleniu online będzie rejestrowana automatycznie w platformie szkoleniowej.
  4. W przypadku nieobecności dłuższej niż 10% czasu trwania szkolenia, uczestnik/czka jest zobowiązany/a do zaliczenia opuszczonych zajęć w uzgodnieniu z prowadzącymi dane zajęcia oraz specjalistą ds. szkoleń w ROM-E "Metis".
  5. Osoby uczestniczące w zajęciach stacjonarnych są zobowiązane do potwierdzania otrzymania poczęstunku w trakcie szkolenia.
  6. Osoby uczestniczące w projekcie zobowiązane są do wypełniania ankiet monitorujących i ewaluacyjnych zarówno w trakcie trwania projektu, jak i po jego zakończeniu.
  7. Osoby uczestniczące w projekcie powinny niezwłocznie poinformować realizatora o wszelkich zmianach dotyczących danych zawartych w dokumentach rekrutacyjnych, zwłaszcza takich jak: zmiana miejsca lub utrata zatrudnienia, zmiana danych adresowych i kontaktowych.
  8. Informacje, o których mowa w ust. 1 - 7, będą wykorzystywane przez realizatora do celów sprawozdawczych wobec Lidera projektu.

§ 7
Uprawnienia, obowiązki i odpowiedzialność osób uczestniczących w projekcie

  1. Każda osoba uczestnicząca w projekcie jest uprawniona do otrzymania wsparcia, o którym mowa w § 3 niniejszego Regulaminu.

  2. Osoby uczestniczące w projekcie są zobowiązane do:

    1. zapoznania się z niniejszym Regulaminem i jego przestrzegania,

    2. złożenia kompletu dokumentów rekrutacyjnych, o których mowa w § 5 niniejszego Regulaminu,

    3. uczestnictwa w zajęciach zgodnie z harmonogramem przesłanym przez Realizatora na adres e-mail podany w formularzu zgłoszeniowym,

    4. poddawania się monitorowaniu i ewaluacji zgodnie z zasadami wymienionymi w § 6.

  3. Osoba uczestnicząca w szkoleniach ponosi odpowiedzialność za szkodę w mieniu Realizatora i jego podwykonawców oraz za szkodę na osobie wyrządzoną w związku z uczestnictwem w szkoleniu, powstałą z jej winy.

  4. Osoby uczestniczące w projekcie wyrażają zgodę na upublicznienie własnego wizerunku w ramach projektu i do celów promujących projekt.

  5. W przypadkach uzasadnionych chorobą bądź też innym zdarzeniem losowym, możliwa jest rezygnacja uczestnika/uczestniczki z udziału w projekcie.

  6. Rezygnację z udziału w projekcie należy zgłosić pisemnie specjaliście ds. szkoleń na adres e-mail obserwatorium@metis.pl,

  7. W przypadku nieobecności powyżej 50% czasu trwania szkoleń uczestnik/czka zostanie skreślony/a z listy osób zakwalifikowanych do projektu.

  8. W przypadku rezygnacji z udziału w projekcie lub skreślenia z listy uczestników/czek szkolenia, wolne miejsce zajmie pierwsza osoba z listy rezerwowej zgodnie z zasadami zawartymi w § 5.

§ 8
Postanowienia końcowe

  1. Integralną część Regulaminu stanowią załączniki:

    1. Załącznik nr 1 - Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych uczestników szkoleń realizowanych przez Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny "Metis" w Katowicach,
    2. Załącznik nr 2 - Zgłoszenie na formy doskonalenia (wzór formularza online),
    3. Załącznik nr 3 - karta udziału w projekcie "Śląskie. Obserwatorium edukacji".
  2. Kwestie nieobjęte niniejszym Regulaminem będą rozstrzygane przez realizatora w porozumieniu z Liderem projektu.

  3. Decyzje Realizatora są ostateczne i nie przysługuje od nich odwołanie.

  4. Realizator zastrzega sobie prawo dokonywania zmian treści Regulaminu.

  5. Regulamin jest dostępny na stronie internetowej www.metis.pl w zakładce dotyczącej projektu "Śląskie. Obserwatorium edukacji".

  6. Regulamin wchodzi w życie z dniem 3 października 2024 r.