Regulamin udziału w projekcie Śląskie. Obserwatorium edukacji
Regulamin
udziału w projekcie
Śląskie.
Obserwatorium edukacji
realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie
dla Śląskiego 2021 - 2027, Priorytet FESL.06
Fundusze
Europejskie dla edukacji, Działanie FESL.06.04 Strategiczne
projekty dla obszaru edukacji,
Typ 3:
Inicjatywy na rzecz badania potrzeb edukacyjnych
w
województwie śląskim
§ 1
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
kandydacie/tce - należy przez to
rozumieć osobę ubiegającą się o zakwalifikowanie do udziału w
projekcie, na podstawie zasad określonych w niniejszym
Regulaminie,
Liderze projektu - należy przez to
rozumieć Województwo Śląskie,
projekcie - należy przez to
rozumieć projekt "Śląskie. Obserwatorium edukacji" realizowany
w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego
2021-2027, Priorytetu FESL.06 Fundusze Europejskie dla
edukacji, Działanie FESL.06.04 Strategiczne projekty dla
obszaru edukacji, Typ 3: Inicjatywy na rzecz badania potrzeb
edukacyjnych w województwie śląskim,
Realizatorze projektu - należy
przez to rozumieć Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny
"Metis" w Katowicach (ROM-E "Metis"),
specjaliście ds. szkoleń - należy
przez to rozumieć osobę wykonującą zadania związane z
koordynacją realizacji szkoleń z ramienia ROM-E "Metis",
osobie uczestniczącej w projekcie
(uczestniku/uczestniczce projektu) - należy przez to
rozumieć kandydata/tkę, który/a po spełnieniu wszystkich
wymogów określonych w niniejszym Regulaminie został/a
zakwalifikowany/a do udziału w projekcie,
wsparciu - należy przez to
rozumieć szkolenia skierowane do uczestników/czek w ramach
projektu,
godzinie dydaktycznej - należy
rozumieć 45 minut zegarowych.
§ 2
Przedmiot Regulaminu i
informacje o projekcie
Niniejszy regulamin określa warunki rekrutacji i
zasady uczestnictwa w projekcie "Śląskie. Obserwatorium
edukacji".
Realizatorem projektu "Śląskie. Obserwatorium
Edukacji" jest Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny "Metis"
w Katowicach - jednostka oświatowa Samorządu Województwa
Śląskiego akredytowana przez Śląskiego Kuratora Oświaty..
Biuro Realizatora projektu znajduje się w siedzibie
ROM-E "Metis" przy ul. Drozdów 21, 40-530 Katowice.
Celem projektu jest stworzenie i funkcjonowanie
obserwatorium edukacyjnego, które będzie wspierać Samorząd
Wojewódzki w identyfikacji wyzwań oraz podejmowaniu działań na
rzecz usprawnienia i podniesienia poziomu edukacji w regionie,
w tym lepszego adresowania interwencji w regionalnych
programach operacyjnych.
Projekt będzie realizowany do 30.06.2026 r. w
następującym zakresie:
Zadanie 1. Działalność Śląskiej Rady Edukacji (ŚRE)
- organu doradczego o charakterze zespołu eksperckiego,
reprezentującego wszystkie stopnie edukacji w regionie,
Zadanie 2. Badania i analizy w obszarze edukacji - monitoring obecnego stanu edukacji w regionie oraz określenie
jego potrzeb i kierunków rozwoju,
Zadanie 3. Wsparcie kadr edukacji w regionie -
szkolenia dla kadry oświatowej oraz opracowanie i udostępnienie
materiałów edukacyjnych.
ROM-E "Metis" jest odpowiedzialny za realizację
Zadania 3. Wsparcie kadr edukacji w regionie.
Miejsce i zasięg realizacji projektu: województwo
śląskie.
§ 3
Zakres wsparcia kadr
edukacji w regionie
Wsparcie, którym objęci będą
uczestnicy projektu, jest współfinansowane ze środków Unii
Europejskiej w ramach Funduszu Europejskiego dla Śląskiego
2021-2027, budżetu państwa i budżetu Województwa Śląskiego.
Wsparcie kadr edukacji w regionie
będzie realizowane w dwóch obszarach tematycznych:
Obszar I: realizacja edukacji
włączającej,
Obszar II: nowoczesne metody
nauczania ze szczególnym wskazaniem na wykorzystanie narzędzi
opartych o sztuczną inteligencję.
Wsparcie kadr edukacji w regionie
będzie miało formę:
szkoleń dla 300 osób kadry
zarządzającej oraz przedstawicieli organów prowadzących
publiczne i niepubliczne szkoły, placówki oświatowe i poradnie
psychologiczno-pedagogiczne z terenu województwa śląskiego w
wymiarze 10 godzin dydaktycznych,
szkoleń dla 400 osób kadry
pedagogicznej publicznych i niepublicznych szkół, placówek
oświatowych i poradni psychologiczno-pedagogicznych z terenu
województwa śląskiego w wymiarze 47 godzin dydaktycznych (w tym
12 godzin dydaktycznych online),
materiałów edukacyjnych w formie
cyfrowej w postaci 2 e-poradników i 10 filmów wideo.
Szkolenia stacjonarne zostaną
przeprowadzone na terenie 4 subregionów województwa śląskiego w
miastach: Bielsko-Biała, Częstochowa, Katowice, Rybnik.
W trakcie szkoleń stacjonarnych osoby uczestniczące
w projekcie będą miały zapewniony poczęstunek.
Szkolenia online odbędą się na platformie
ClickMeeting.
Realizowane formy wsparcia są bezpłatne dla osób
uczestniczących w projekcie.
Realizator projektu nie ponosi kosztów dojazdu
uczestników/uczestniczek do miejsca szkolenia.
Wykaz szkoleń dla kadry zarządzającej oraz
przedstawicieli organów prowadzących publiczne i niepubliczne
szkoły, placówki oświatowe i poradnie
psychologiczno-pedagogiczne:
Obszar I: szkolenie pn. "Edukacja włączająca -
praktyczne rozwiązania w przedszkolach, szkołach i
placówkach";
Obszar II: szkolenie "Nowoczesne metody nauczania ze
szczególnym wskazaniem na wykorzystanie narzędzi opartych o
sztuczną inteligencję".
Wykaz szkoleń dla kadry pedagogicznej publicznych i
niepublicznych szkół, placówek oświatowych i poradni
psychologiczno-pedagogicznych z terenu województwa śląskiego w
I Obszarze tematycznym:
Moduł 1 (stacjonarnie) - zmiana postaw nauczycieli wobec
edukacji włączającej w szkole.
Przeciwdziałanie dyskryminacji w szkole.
Tworzenie przyjaznego i motywującego środowiska
uczenia się.
Moduł 2 (stacjonarnie) - projektowanie wspierających
procesów edukacyjnych w różnorodnej klasie.
Strategie edukacyjne uwzględniające zróżnicowane
potrzeby uczniów.
Dobrostan społeczny i emocjonalny uczniów.
Wykaz szkoleń dla kadry pedagogicznej publicznych i
niepublicznych szkół, placówek oświatowych i poradni
psychologiczno-pedagogicznych z terenu województwa śląskiego w
II Obszarze tematycznym:
Moduł 1 (online) - rozwój kompetencji cyfrowych ze
szczególnym wskazaniem na wykorzystanie narzędzi opartych o
sztuczną inteligencję (AI) w szkole.
Wykorzystanie narzędzi opartych na sztucznej
inteligencji w edukacji.
Kształtowanie krytycznego myślenia i odporności na
dezinformację.
Moduł 2 (online) - profilaktyka wiktymizacji dzieci i
młodzieży.
Profilaktyka wiktymizacji dzieci i młodzieży.
Bezpieczeństwo i higiena cyfrowa.
Moduł 3 (stacjonarnie) - nowoczesne metody nauczania.
Nauczanie przyjazne mózgowi.
Edukacja dla zrównoważonego rozwoju.
Praca metodą projektu (STEAM, design thinking,
flipped classroom) i eksperymentu.
Szczegółowy zakres tematyczny w Obszarze I obejmuje
następujące zagadnienia:
Strategie edukacyjne uwzględniające zróżnicowane
potrzeby uczniów:
Metody pracy z klasą zróżnicowaną.
Przykłady dobrej praktyki w zakresie inkluzji w
przedszkolu, szkole, placówce edukacyjnej.
Zastosowanie technologii cyfrowych i narzędzi
sztucznej inteligencji (AI) w edukacji włączającej.
Tworzenie przyjaznego i motywującego środowiska
uczenia się:
Tworzenie inkluzyjnego środowiska w klasie.
Dobrostan nauczyciela, czyli jak zadbać o siebie,
żeby skutecznie pomagać innym.
Dobrostan społeczny i emocjonalny uczniów:
Tożsamość w tożsamości - mity i fakty rozwoju
psychoseksualnego.
Wspieranie dzieci sensytywnych w tym szczególnie
wysoko wrażliwych.
Elementy profilaktyki pozytywnej jako fundament
zapewniający dobrostan uczniów.
Przeciwdziałanie dyskryminacji w szkole:
Kształtowanie postaw antydyskryminacyjnych jako
warunek działań inkluzyjnych w szkole.
Praktyczne przykłady nauczania przez eksperyment i
doświadczenie.
Edukacja poza murami szkoły.
Kształtowanie kompetencji cyfrowego
obywatelstwa:
Rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i
młodzieży.
Kształtowanie nawyków cyfrowej higieny.
Bezpieczne i etyczne wykorzystanie narzędzi
sztucznej inteligencji (AI) w edukacji.
Praktyczne przykłady wykorzystania technologii
cyfrowych, w tym szczególnie AI, w edukacji.
Profilaktyka wiktymizacji dzieci i młodzieży:
Ochrona dzieci i młodzieży przed krzywdzeniem.
Cyberbezpieczeństwo uczniów i nauczycieli.
Wspieranie odporności na dezinformację.
Każda osoba uczestnicząca w projekcie otrzyma
potwierdzenie nabycia umiejętności w postaci zaświadczenia z
imieniem, nazwiskiem, datą i miejscem urodzenia oraz
informacjami o tematyce i liczbie godzin szkoleń, w których
wzięła udział.
§
4
Kryteria
naboru osób uczestniczących w szkoleniach
W szkoleniu mogą wziąć udział osoby
pracujące w szkole lub placówce systemu oświaty (kadra
pedagogiczna, kadra zarządzająca) lub w administracji
samorządowej (z wyłączeniem szkół i placówek systemu
oświaty).
Realizator przewiduje 300 miejsc na
szkoleniach dla przedstawicieli kadry zarządzającej i
administracji samorządowej (odpowiednio 250 i 50) oraz 400
miejsc na szkoleniach dla kadry pedagogicznej.
Kandydaci będą kwalifikowani do
udziału w szkoleniu na podstawie poniższych kryteriów:
Kadra zarządzająca:
zatrudnienie na stanowisku dyrektora lub
wicedyrektora szkoły lub placówki oświatowej na terenie
województwa śląskiego,
przesłanie kompletu dokumentów rekrutacyjnych, o
których mowa § 5.
Administracja samorządowa:
zatrudnienie na stanowisku naczelnika wydziału
edukacji (lub innej osoby odpowiedzialnej za edukację) w
organie prowadzącym szkołę lub placówkę oświatową na terenie
województwa śląskiego,
przesłanie kompletu dokumentów rekrutacyjnych, o
których mowa § 5.
Kadra pedagogiczna:
zatrudnienie na stanowisku nauczyciela lub
nauczyciela specjalisty w szkole lub placówce oświatowej na
terenie województwa śląskiego,
przesłanie kompletu dokumentów rekrutacyjnych, o
których mowa § 5.
Kwalifikowalność
uczestników/uczestniczek szkolenia będzie weryfikowana na
podstawie dokumentów zgłoszeniowych, o których mowa w § 5.
W przypadku spełnienia kryteriów
wskazanych w ust. 4 o zakwalifikowaniu do uczestnictwa w
szkoleniu decyduje kolejność zgłoszeń, z uwzględnieniem warunku
określonego w ust. 2 .
Osoby zgłoszone i spełniające
kryteria udziału w szkoleniu w większej liczbie, niż zostało to
wskazane w ust. 2 zostaną umieszczeni na liście rezerwowej.
Zasady uczestnictwa w szkoleniu
kandydatów z listy rezerwowej określa § 5 ust. 13 i 14.
§
5
Zasady
rekrutacji
Rekrutacja uczestników/uczestniczek do projektu
rozpocznie się w październiku 2024 r., a zakończy we wrześniu
2025 r. i będzie przebiegać dwuetapowo.
pierwszy etap rekrutacji: na stronie internetowej
www.metis.pl w zakładce
dotyczącej projektu zostanie udostępniona karta
zgłoszeniowa zawierająca takie dane jak imię i
nazwisko, data i miejsce urodzenia, numer telefonu komórkowego,
adres e-mail, kwalifikacje pedagogiczne, miejsce pracy,
zajmowane stanowisko;
drugi etap rekrutacji: osoby, które zostaną
zakwalifikowane do projektu w dniu objęcia wsparciem (tzn. w
dniu szkolenia) otrzymają do wypełnienia kartę udziału w
projekcie "Śląskie. Obserwatorium edukacji" w
wersji papierowej, zawierającą dane takie jak imię, nazwisko,
obywatelstwo, PESEL/inny identyfikator, płeć, wiek w chwili
przystąpienia do projektu, wykształcenie, kraj, województwo,
powiat, gmina, miejscowość, kod pocztowy, telefon kontaktowy,
adres e-mail, osoba obcego pochodzenia, osoba państwa
trzeciego, osoba należąca do mniejszości narodowej lub
etnicznej (w tym społeczności marginalizowanej), osoba bezdomna
lub dotknięta wykluczeniem z dostępu do mieszkań, osoba z
niepełnosprawnościami.
Karta udziału w projekcie, o
której mowa w ust. 1 pkt.2 stanowi załącznik nr 3 do
niniejszego regulaminu i wymaga pisemnego uwierzytelnienia.
Dane wskazane w ust. 1 pkt. 1 i 2 są niezbędne do
wprowadzenia do Systemu Monitorowania EFS oraz wydania
zaświadczenia.
Do udziału w projekcie zostaną zakwalifikowane
wyłącznie osoby, które podadzą komplet danych wskazanych w ust.
1 pkt. 1 i 2.
Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych
uczestników/uczestniczek projektu zawierają załączniki do
niniejszego regulaminu:
Załącznik nr 1 w zakresie danych określonych w ust.
1 pkt 1,
Załącznik nr 3 w zakresie danych określonych w ust.
1 pkt 2.
Dokumenty rekrutacyjne nie
podlegają zwrotowi i są przechowywane przez okres wymagany w
decyzji o dofinansowanie dla prawidłowego rozliczenia
projektu.
Dopuszcza się możliwość poprawy lub
uzupełnienia złożonych dokumentów w trakcie trwania drugiego
etapu rekrutacji.
Nieuzupełnienie na wniosek biura
projektu braków w dokumentacji skutkować będzie odrzuceniem
kandydata/kandydatki i skreśleniem z listy osób
zakwalifikowanych do projektu.
Rekrutacja uczestników do projektu
jest realizowana z uwzględnieniem zasady równości szans i
niedyskryminacji w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasadą równości szans kobiet i
mężczyzn.
W celu realizacji założeń zasady
równości szans i niedyskryminacji, Realizator zapewni pełną
dostępność dla osób z niepełnosprawnościami (bez względu na
rodzaj i stopień niepełnosprawności) w zakresie oferowanego
wsparcia.
Każdy potencjalny
uczestnik/uczestniczka będzie oceniany/na według identycznych
kryteriów.
O zakwalifikowaniu się do projektu
kandydat/ka zostanie poinformowany/a za pomocą poczty
elektronicznej na adres e-mail podany w karcie zgłoszeniowej w
pierwszym etapie rekrutacji.
Osoby z list rezerwowych będą
kwalifikowane w przypadku rezygnacji osób z list
podstawowych.
Kandydaci z listy rezerwowej zostaną
zakwalifikowani do Projektu według kolejności zgłoszeń.
§
6
Zasady
monitoringu osób uczestniczących w projekcie
Osoby uczestniczące w projekcie są zobowiązane do
udziału w zajęciach, przez co najmniej 90% czasu trwania
szkolenia.
Obecność na szkoleniu stacjonarnym będzie
potwierdzana poprzez złożenie podpisu na liście obecności w
dniu szkolenia.
Obecność na szkoleniu online będzie rejestrowana
automatycznie w platformie szkoleniowej.
W przypadku nieobecności dłuższej niż 10% czasu
trwania szkolenia, uczestnik/czka jest zobowiązany/a do
zaliczenia opuszczonych zajęć w uzgodnieniu z prowadzącymi dane
zajęcia oraz specjalistą ds. szkoleń w ROM-E "Metis".
Osoby uczestniczące w zajęciach stacjonarnych są
zobowiązane do potwierdzania otrzymania poczęstunku w trakcie
szkolenia.
Osoby uczestniczące w projekcie zobowiązane są do
wypełniania ankiet monitorujących i ewaluacyjnych zarówno w
trakcie trwania projektu, jak i po jego zakończeniu.
Osoby uczestniczące w projekcie powinny
niezwłocznie poinformować realizatora o wszelkich zmianach
dotyczących danych zawartych w dokumentach rekrutacyjnych,
zwłaszcza takich jak: zmiana miejsca lub utrata zatrudnienia,
zmiana danych adresowych i kontaktowych.
Informacje, o których mowa w ust. 1 - 7, będą
wykorzystywane przez realizatora do celów sprawozdawczych wobec
Lidera projektu.
§
7
Uprawnienia, obowiązki i odpowiedzialność osób
uczestniczących w projekcie
Każda osoba uczestnicząca w
projekcie jest uprawniona do otrzymania wsparcia, o którym mowa
w § 3 niniejszego Regulaminu.
Osoby uczestniczące w projekcie są
zobowiązane do:
zapoznania się z niniejszym
Regulaminem i jego przestrzegania,
złożenia kompletu dokumentów
rekrutacyjnych, o których mowa w § 5 niniejszego
Regulaminu,
uczestnictwa w zajęciach zgodnie z
harmonogramem przesłanym przez Realizatora na adres e-mail
podany w formularzu zgłoszeniowym,
poddawania się monitorowaniu i
ewaluacji zgodnie z zasadami wymienionymi w § 6.
Osoba uczestnicząca w szkoleniach
ponosi odpowiedzialność za szkodę w mieniu Realizatora i jego
podwykonawców oraz za szkodę na osobie wyrządzoną w związku z
uczestnictwem w szkoleniu, powstałą z jej winy.
Osoby uczestniczące w projekcie
wyrażają zgodę na upublicznienie własnego wizerunku w ramach
projektu i do celów promujących projekt.
W przypadkach uzasadnionych chorobą
bądź też innym zdarzeniem losowym, możliwa jest rezygnacja
uczestnika/uczestniczki z udziału w projekcie.
Rezygnację z udziału w projekcie
należy zgłosić pisemnie specjaliście ds. szkoleń na adres
e-mail obserwatorium@metis.pl,
W przypadku nieobecności powyżej
50% czasu trwania szkoleń uczestnik/czka zostanie skreślony/a z
listy osób zakwalifikowanych do projektu.
W przypadku rezygnacji z udziału w
projekcie lub skreślenia z listy uczestników/czek szkolenia,
wolne miejsce zajmie pierwsza osoba z listy rezerwowej zgodnie
z zasadami zawartymi w § 5.